Вчера увидела у Ежевичное вино, а сегодня нашла в жж у Seeking Beauty фрагменты. Решила и вам показать.
Люк-Оливье Мерсон (Luc-Olivier Merson, 1846—1920) скорее известен как художник, который украшал внутри базилику Сакре-Кёр (фр. Basilique du Sacré Cœur или просто Сакре-Кёр, буквально «базилика Святого Сердца», то есть Сердца Христова) в 1912—1922 годах цветными витражами и монументальной мозаикой на тему «Благоговение Франции перед Сердцем Господним».
Сакре-Кёр—католическая церковь в Париже, построенная между 1876 и 1910 гг. по проекту архитектора Абади в римско-византийском стиле, расположенная на вершине холма Монмартр, в самой высокой точке (130 м) города.
Форма куполов повторяет силуэт базилики XII в. Сен-Фрон в Перигё на юге Франции. Высота основного купола 83 м, высота колокольни около 100 м. Один из колоколов базилики — «Савоярд» (la Savoyarde) — весит 19 т с языком в 850 кг, отлит в Анси в 1891 г., самый большой колокол Парижа.
И, собственно, триптих La Danse des fiançailles,1884
* все кликабельны
и фрагменты >>>Luc-0livier MERSON (Paris, 1846 - Paris, 1920) (Peintre)
La Danse des fiancailles,XIXe siecle, 1884
Dessin, Plume, aquarelle, rehauts de peinture a l'huile, sur papier beige
Panneau central : 27 x 13,7 cm - Panneaux lateraux : 27 x 8 cm
Musee des Beaux-Arts de Rennes,acquis en 1894
Photographe : Louis Deschamps, Musee des Beaux-Arts de Rennes
источник
This work gone back to 1884 is a study for a large paperboard of stained glass exposed to the Living room of 1886 pennies the Danse title of engagement. The stained glass, carried out by the Oudinot painter and glass maker, was carried out to decorate the hotel of Mrs. Isaac Bell (today in Metropolitan Museum of Art, New York). Of Nantes origin, Luc-Olivier Merson obtains, at the age of twenty-three years, the First Great Price of Rome, which leads it to appreciate the painters of Quattrocento and Raphaël. The draft of Rennes shows perfectly the taste of the artist for art Florentin of second half of XVe century, rediscovered with passion at that time, in all Europe and particularly in England with the movement of the préraphaélites. The woman on the central panel seems to leave very right a painting of Botticelli. The vegetation with the background as the topic of engagement are as many allusions to Spring. The characters, treaties in a very academic way in a historical preoccupation with a reconstitution, indicate to which Merson point retained formal elegance and the purity of the drawing of the art of Quattrocento.